Monday 19 December 2011

Apa nak jd ni??

Baru-baru ni kita digemparkan dengan kontroversi yang boleh dikatan agak mencabar orang Melayu dan lebih tinggi memalukan agama Islam sendiri. Apa lagi kalau bukan isu "Pelajar Malaysia berkahwin dengan gay di Dublin" . Saya pasti, ramai yang dah baca & tahu pasal cerita ni. Eh, ada yg tahu lagi? Tok sah nk menipu lah! Berdosa tau menipu nih!!hahahha :P


Ok, kita kembali serious! Sbnrnya kes ni agak berat. Mana tak berat, Ariff Alfian ni orang Islam kot! Lepas tu kahwin dengan lelaki. Hal-hal seperti ini akan menjadikan masyarakat Barat terutamanya golongan anti-Islam memijak2 dan lebih menghina Islam! Sedangkan mereka juga tidak membenarkan perkahwinan sejenis berlaku dalam kalangan mereka. Saya tertanya2, kenapa dia kahwin dengan lelaki? Kat Dublin tu tak ada perempuan ke? Atau dia sendiri tak perasan yang dia tu lelaki sebenarnya?? Musykillllllll sgt2!!

Bila baca kisah Ariff Alfian ni, tiba2 timbul rasa kesian. Bukan kesian kat Ariff Alfian tu! Nak buat hape kesian kat dia? Kesian kat mak & ayah dia laa. Penat2 besarkan dari kecil, hantar kat sekolah sebab nak si Ariff ni jadi pandai, tak cukup local university, pegi hantar kat overseas punye! Besar harapan mak ayah Ariff Alfian ni. Hantar pergi Dublin dengan harapan dpt jadi doktor, tup tup lain pulak yang dia buat. Nak bwk balik menantu LELAKI pulak! Lagi sedih, ayah dia kena tannggung saman dari PETRONAS yang b’jumlah RM 890 000.00. Hamikk kaw, da nk dekat RM 1 juta kot! Mana nak cari duit? Betuah punye anak!

Kadang2, kisah2 mcm ni m’buatkan kita terfikir. Dimana silapnya sehingga ada dengan senang2 je menggadaikan maruah Islam itu sendiri. Dimana silapnya sehingga ada anak yg snggup mengenepikan ibu & ayah yang telah b’susah payah b’penat lelah siang malam bekerja mencari sesuap nasi demi memastikan kesempurnaa hidup anak2.  Tak terbayang ke wajah ibu ayah kat minda mereka walaupun sekali? Kalau tak pernah terbayang, mungkin mereka adalah anak buluh betong yg tak pernah ada ibu dan ayah. (mungkinkah mereka anak buluh betong???hmmmmm..)
Firman Allah s.w.t ;

"Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya, ibunya yang mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu, dan (ingatlah) kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)."
(Surah Luqman:14)




Sama2 lah kita doakan agar keluarga Ariff Alfian ni tabah dan sabar dengan ujian Allah ini. Dan doakan juga agar Ariff Alfian dikurniakan hidayah agar kembali ke jalan yang benar. Sesungguhnya ujian Allah adalah tanda sayangnya Allah kepada hamba-hambaNya. 

Mewangi kuntuman bahagia
Dihalaman ayah serta bonda
Menatang selaut cahaya
Melerai resah dan gundah dijiwa
Segunung impian dicita
Selangit harapan di damba
Dibelai, dimanja mesra
Kau lah racun, kau penawar
Senyuman dan tangisanmu
Pengubat duka dan lara
Engkau umpama sebutir permata
Diperlubukkan kasih nan bersinar, bercahaya
Hiasi rumah tangga
Engkau harapan seisi keluarga
Panjatan doa dan airmata
Yang pasrah kepada Yang Esa
Kepadamu tercurah
Kasih sayang dan pengorbanan
Agar terus gemilang
Dididik, diasuh tiap masa
Diajarkan ilmu yang berguna
Mengenal Allah dan Rasul
Menyemai, menyubur iman di dada
Dilayur segala kekerasan
Dilentur dengan kelembutan
Dititip seuntai madah
Hidupmu mula dan berakhir
Menyusur fitrah dan sunnah
Bernoktah di penghujungnya
Tiada yang lebih membahagiakan
Melihat dirimu kian membesar, dewasa
Di dalam sejahtera
Usah terpesona pujukan dunia
Yang hanya menyilau pandangan
Memukau dengan keindahannya
Nasihat ayah bonda
Agar engkau lebih bersedia
Untuk menghadapinya
Bersemi kelopak kasih sayang
Dipersada cinta yang sejati
Titisan susu ibunda
Menyegarkan, menghapuskan dahaga
Renjisan keringat dari ayahanda
Menyubur pohon kehidupan
Tuaian sebidang tabah
Buatmu doa dan harapan
Jadilah insan yang mulia
Pembela di hari tua
Waktu bisa merubah segalanya
Dewasalah dalam rahmat dan kasih Illahi
Redahi pancaroba
Andai langkahmu tersasar kesimpangan
Pulanglah ke laman ayah bonda
Kembali menghuni di tamannya
Bersamalah semula
Menghirup embunan kasih sayang
Sedingin airmata bonda
Engkaulah permata ayah bonda....


1 comment: