Monday 26 December 2011

Bersenam itu best!!


Orang selalu cakap, “al-‘alq salim min jismi salim”. Hahaha...first time saya dgr perkataan ni masa saya ikut satu program motivasi kat sekolah rendah dulu. Masa mula2 dgr, puas la nak mengingat perkataan tu. Yang saya ingat salim..salim..je. Salim tu pun tak tahu apa maksudnya. Hahaha, mcm best je kan zaman sekolah dulu? J Tapi sekarang saya bukan nak cerita psl sekolah atau pun nak bwk cerita pasal Pak Cik Salim, *hehehe..:P saya nak cerita pasal pentingnya b’senam ni. 



Dalam Islam pun menggalakkan kita untuk selalu bersenam. Bersenam ni sebenarnya beri kita banyak kelebihan.  Lebih2 lg untuk kita yg b’gelar pelajar ni. Kesihatan yang baik dan senaman yang cukup mampu merangsang otak untuk berfikir dengan lebih cerdas. So, sempena study week ni, apa kata ptg2 tu kita buat senaman sikit2. Study je kat bilik pun tak elok juga. Ambil sikit udara segar. Jogging kat stadium UKM sambil tgk org main bola, jln2 sekeliling UKM sambil b’tanya2 khabar kat guard2 yg lalu lalang kat sebelah kita. Kalau boleh jln kaki dari Kolej Pendeta Za’aba ke Kolej Keris Mas pun lg bagus!hahaha..  Hmm..tapi agak2 semangat nak jogging tu ada tapi malas, lepaskan seekor anjing gila. Confirm korang akan lari laju.........gila!!hahahaha.. :P 

Dalam 10 muwasofat muslim (10 sifat-sifat muslim) yang digariskan imam Hassan Al-Bana,qawiyyul jismi (sihat tubuh badan) merupakan salah satu daripada 10 kriteria tersebut. Nah, ulama' pun berpendapat bahawa mempunyai tubuh yang sihat adalah penting. Dengan badan yang sihat, mudah untuk kita melakukan ibadat. Dengan tubuh yang sihat, mudah untuk kita melaksanakan tanggungjawab dakwah.
Selain itu, sabda Rasulullah SAW :
"Mukmin yang kuat lebih baik dan lebih dicintai Allah dari mukmin yang lemah, tapi keduanya hendaklah ada kebaikan" (Riwayat Muslim)
Ok, kalau rasa2 outdoor game (senaman luar pintu..hahahaha) mcm tak berapa nak menarik perhatian, tak apa. Tak payah lah stress sgt. Sebenarnya hari2 kita dah bersenam. Tak percaya? Solat 5 waktu yg kita buat tu kira senaman lah juga. Ramai pengakaji Barat mengakui kehebatan cara solat kita sebab semua gerak memainkan peranan penting dalam menjana kesihatan tubuh badan kita. Kat sini saya kongsikan hasil kajian pakar perubatan , Sheikh Hakim Moinuddin dalam kitab “At-Tib al-Rauhi al-Sufi” (maknanya Ilmu Perubatan para Sufi..harap2 translation saya tak silap! Malu r kalau silap..!!hehehe.. :P) 

1.BERDIRI BETUL DAN TAKBIR

Ia memberi faedah kerehatan kepada otot-otot atas dan bawah belakang dan kedua-dua kaki,kerana berdiri meluruskan tulang belakang dan kaki dan kedua-dua tidak membengkok atau terhimpit, ini memudahkan kelancaran darah berjalan dengan betul dan urat saraf berada di posisi yang asal. 

Sementara tumpuan mata ke tempat sujud menarik tumpuan otak atas dan bawah bersatu di dalam satu pusat konsentrasi dan membenaskan akal dari sebarang ingatan,menjadikan ia rehat dan tenang.


2.RUKUK DAN IKTIDAL

Berperanan merenggang sepenuhnya otot-otot bahagian bawah belakang peha dan betis.ketika itu darah pula di pamkan ke atas badan.Kesan darpada pergerakan dan diam perbuatan itu melembutkan otot-otot perut dan buah pinggang.

Perbuatan berdiri iktidal dan berhenti sejenak memberi peranan kepada darah yang baru bergerak itu masuk kedalam saluran urat asal nya.Lalu badan mendapat balik kerehatan dan menghilangkan ketegangan ( release tension )


3.SUJUD DAN DUDUK ANTARA DUA SUJUD

Sujud pula membina otot perut dengan sempurna dan mengelak perut buncit.Menambahkan dan melancarkan aliran darah ke bahagian atas badan khusunya daerah kepala.termasuk mata,telinga,hidung dan paru-paru, membersihkan pernafasan dan sisitem urat saraf, mengeluarkan mentol toxin dari badan oleh aliran darah itu daripada organ-organ berkenaan,

Sujud kedua pula mengimbangkan sistem saraf dan menyempurnakan pengoksidanan keseluruh badan.kesan nya memberi keringanan kepada badan dan emosi.

Kesan lain dari Sujud


Mengurangkan tekanan tinggi, menambahkan keanjalan sendi-sendi, bagi wanita yg mengandung dapat membentulkan kedudukan janin di posisi yg sempurna. Kesan rohaninya plak, ia menghapuskan ego, meningkatkan kesabaran dan tawakkal kepada Allah.

Perbuatan duduk antara dua sujud pula, bila tumit kanan melentur dan di himpit pula oleh tekanan berat kaki dan badan, ia membantu mengeluarkan keracunan dari organ hati dan menggerakan tindakan otot pada usus besar.

Pada kaum wanita pula..mereka membiarkan badan mereka berada di atas kedua kaki yang bertapak tegak ke atas.
Kesannya memberi keselesaan dan kerehatan yg selesa. Gerakan ini memberi kesan penghadaman dengan menekan kandunga2 dalam perut ke arah ke bawah, memberi kelawasan pada pembungan najis dan mengelak sembelit.


4.KESAN BACAAN DALAM SOLAT

Selain rukun perbuatan dalam solat gerakan rukun bacaan juga memberi kesan merangsang hati,kelenjar tirod,kelenjar pineal,kelenjar pitunari,kelenjar adrenal dan paru-paru.

P/S : Solat tiang agama. Solat tau! Jgn malas2!!  Nak lg banyak bersenam?? Banyakkanlah  solat sunat. :)

No comments:

Post a Comment