Friday 23 December 2011

nostalgia exam & abah ;)



22 Disember 2011 adalah tarikh keramat utk pelajar2 PMR. Hari ni lah result PMR diumumkan. Alhamdulillah, saya tgk ramai yg dapat straight A. Secara peribadi, saya rasa budak2 zaman sekarang semuanya pandai2. Td saya ada kuliah & lecturer saya masuk kelas dengan muka yg b’seri2 seolah2 pancaran matahari dipancarkan ke atas wajah beliau sahaja. *ok, hiperbola semata2! Rupanya anak beliau dpt 9A dlm PMR. Alhamdulillah. See, saya dah cakap, budak2 skrg pandai2!

Saya teringat zaman saya sekolah dulu. Saya ni tak ada lah pandai sgt, tp kalau sampai Hari Kecemerlangan Sekolah tu, letih gak lah turun naik pentas ambil hadiah. Tiap2 kali kat atas pentas, saya mesti pandang ibu dgn abah saya. Ibu saya of course lah muka b’seri2 bak bulan di malam hari. Tp bila tgk abah saya, kdg2 saya confuse jap. Muka abah saya statik je. Senyum tidak, marah pun tidak. Salah ke saya naik pentas ambil hadiah ni??hmmmmm...

Kalau nak diingat balik bnyk kot kenangan zaman sekolah. Abah saya seorang yg sssanngattt garang. (penambahan ‘s’ di hdpn & ‘t’ di belakang menunjukkan maksud tahap garang beliau mmg tiada taranya). Tiap2 mlm, pukul 8 mlm dia dah standby dpn tv nk tgk berita. Saya pun time tu br lepas tgk citer “Istana Takeshi” kat Ntv7. *dulu2 game dari Jepun yg ntah apa2 tu pun saya minat!hahaha :P Hari2 abah saya akn ckp mcm ni,


“ Ulangkaji Matematik tu. Jgn nak main je!”

So, bila pukul 8 je, saya akan mula msk bilik utk study. Kononnye study lah! Tapi kat dlm bilik saya buat kerja lain. Sebenarnya saya suka subjek sekolah agama. So, paling koman pun saya akan belek2 buku sekolah agama. Lagi2 subjek Tauhid Feqah. Doa2 dlm buku2 tu semuanya saya hafal. Lepas tu mula lah saya main. Bila ibu saya jenguk kat bilik, ibu saya tanya,


“ Buat apa tu?”.

Saya pun cakap,


“Hafal doa. Ustazah suruh,”. *sampai ke sudah dok hafal doa je kerja saya!

Selang bbrapa minit, abah saya pula tanya dari luar bilik,


" Senyap je kat dalam bilik tu. Belajar apa?".

 Saya pun dgn yakin & confident m'jawab,


" Tgh baca buku Matematik,". *Baca buku Matematik tau!!!hahahaha..

Lps tu abah senyap, mgkin b'puas hati dgn jwpan saya. :P Agak2 bosan, saya pun  tak sengaja t’tidur. TAK SENGAJA ok! Tp bila abah saya jengah kat pintu bilik & tgk saya tgh sedap tidur b’bantalkan buku Tauhid Feqah, apa lagi??? Zzzzzzaaaapppppp!!!!!!!!! Rasakan hayunan rotan abah tepat kat betis!! Sakitnya tak payah cerita lah! Mana saya tak t’tidur, pagi2 pergi sekolah pukul 6.30 dah terpacak kat kelas. Lps tu pergi sekolah agama & balik pukul 6. Letih kot! Mula2 kena selalu gak lah nangis, tp bila dah biasa, dah tak rasa apa. Orang kata kulit dah tebal. Kadang2 saya dah standby dengan seluar 2 3 lapis biar tak sakit bila kena bantai. Hahaha, tu semua idea kakak saya! Kdg2 boleh pakai, kadang2 tak boleh pakai gak! Lepas kena bantai, bangun & bukak buku semula. Lepas tu boleh pulak abang saya duduk kat tepi pintu bilik.


“Fiq, tak nak tengok Gerak Khas ke?”

Arghhh, psikologi apa yg sedang beliau mainkan sekarang??Reverse psikologi ke ape?? Tak nampak ke saya baru “dapat” hadiah? Lagi mau ajak tgk Gerak Khas!

Abah saya selalu cakap mcm ni,


“ Dalam periksa abah nak no 1, 2, 3 je. Kalau dpt, abah bg hadiah. Kalau dpt nombor lebih dari tu, siaplah! Abah rotan!”.

Abah saya mmg seorang yg b’pegang pada janji. Bila saya dapat no 1, cakap je nak apa, rezeki turun dari langit!hahaha... Ada sekali tu saya minta kasut roda sebab jiran2 saya tgh gila main kasut roda. Tak jumpa kat KL, sampai ke Johor abah saya cari kasut roda tu.
Ada sekali tu mak ayah kena tandangan report card kat sekolah. Time tu budak2 lg, bila tgk mak ayah org lain dtg, saya pun nk lah jugak abah saya dtg. Time tu abah saya kerja kat PJ dan sekolah saya kat Kuala Selangor. Tapi abah saya janji jugak nk dtg tgk result saya. Time tu abah saya pesan kalau dapat no 1 = RM10, no 2 = RM 5, no 3 = RM1. Bila tengahari abah saya dtg & tandatangan report card saya. Sebelum blk abah saya panggil saya keluar kelas. Lps tu abah bagi saya RM1 sebab saya dpt nombor 3. Happy gila time tu! Ye lah, zaman tahun 1996, RM1 tu boleh cover makan sekolah pagi & sekolah agama tau!

Tp ada juga yang tak bestnye. Mcm saya cakap, abah saya seorang yang sgt b’pegang pada janji. Ada sekali tu saya dpt no 4 dlm kelas. Punye lah takut nk bagi report card sebab saya yakin & percaya yg saya betul2 akan kena bantai malam tu! Sekali tunjuk report card, abah saya dah siap pegang rotan. 
Apa lagi?? Terimalah hadiah dari abah! Menangis gila2 mlm tu!! Mlm tu saya tidur dgn ibu saya dlm keadaan tersedu2. Sedih kan?? :(

Benda yg sama b’lanjutan sampai lah saya sekolah menengah. Tp bila sekolah menengah, lain sikit lah metod pengajarannya. Hehehe.. Tp serious, saya rasa kesan ajaran abah saya tu lah yang buat saya jadi apa yang saya jadi sekarang. *faham ke x??baca bnyk kali smpai faham, ye! Ganjaran yg abah saya selalu bagi sbnrnya utk menaikkan semangat saya utk belajar. Rotan pula adalah peringatan supaya saya tak main2 dalam belajar. Saya rasa kalau abah saya tak buat macam tu dulu, ntah2 skrg saya tak ada kat UKM ni.

Satu lagi perkara yg saya nak tekankan kat sini, jadikan result exam kita yang teruk tu sebagai pemangkin semangat utk kita terus berjaya. Tak semetinya tak cemerlang ketika UPSR bermaksud kita TAK MUNGKIN akan cemerlang ketika PMR nnt.  Tak semestinya tak cemerlang ketika PMR kita MUSTAHIL untuk cemerlang ketika SPM nnt. Sedari kesilapan lalu dan usaha untuk perbaiki diri. Hayati semula firman Allah s.w.t dalam surah ar-Ra'du ayat 11:

“….Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu sehingga mereka sendiri mengubah nasib mereka….”

Kat sini saya nak kongsikan rahsia pemakanan ilmuan Islam utk dpt anak yg pintar dan cemerlang ; 

1.      Madu – Madu adalah makanan yang sangat berkhasiat. Al-Quran mengiktiraf ia ‘Shifa’ iaitu penyembuh penyakit. Madu didapati berkesan untuk merawati penyakit dan boleh menghindarkan kepenatan bekerja seperti berfikir, membaca, merancang dan bermesyuarat. Ia perlu diambil dua sudu teh (gunakan sudu plastik) pada waktu pagi dan malam.
2.      Kismis – Mengandungi zat besi yang amat diperlukan untuk membina darah bagi memastikan bekalan oksigen yang mencukupi untuk disalurkan ke otak. Adab memakannya ialah dengan mengadap Kiblat, membaca Bismillah dan selawat tiga kali diikuti doa penerang hati. Ia perlu dimakan seperti memakan gula-gula kerana dikatakan tidak berkesan jika dikunyah dan diambil satu persatu sebanyak 21 biji setiap hari.
3.      Susu segar – Susu berguna untuk kesihatan otak, mempertajamkan ingatan, membekalkan tenaga mental dan fizikal. Susu mengandungi tiga unsur semula jadi iaitu keju, lemak dan air yang amat diperlukan untuk pertumbuhan badan dan otak. Susu yang terbaik untuk ketajaman minda ialah susu kambing, biri – biri dan lembu yang segar. Ia diminum segelas pada sebelah pagi dan malam.
4.      Telur – Bermanfaat untuk menambah kekuatan otak, badan dan menjaga kesihatan keseluruhannya kerana ia berkhasiat. Telur yang terbaik ialah telur ayam kampung dan yang masih baru.
5.      Halia – Ia sangat mujarab untuk menghindar masalah lupa. Ia boleh dimakan mentah atau dibuat halwa dimakan sedikit saja pada waktu pagi.
6.      Buah Delima – Mujarab untuk penerang hati seperti sabda Nabi Muhammad SAW: “Sesiapa yang memakan buah delima keseluruhannya, sesungguhnya Allah menerangkan hatinya selama 40 hari.”


pp/s : Hari tu saya t'sentap dgn "kata2 semangat" abah saya kpd adik saya, " Adik, dapat no 1 lg, abah belikan i-Pad," kata abah dlm nada tenang. Wargghhhhh, i-Pad??!!!! Adik saya baru Form 1 kot!!Kenapa zaman saya tak ada benda2 mcm tu?? Dunia ini tidak adil!!!!!! :'(((

4 comments:

  1. aku suka part abg ko tu. hahahahhhaa terbaik punya abg!!!!

    ReplyDelete
  2. hahaha..abg aku mmg hampeh! tp disebabkan ke"hampeh"an beliau tu lah aku syg dia!hahaha :P

    ReplyDelete
  3. wahaha...kirim salam kat abah kau ea...kih3..

    ReplyDelete
  4. insyaAllah.....wahhhhh,abah aku ade peminat rupenye!!!!hahahahaha

    ReplyDelete