Friday 3 February 2012

CERPEN : Jangan Tunggu Lama-lama



“KAU usha siapa, Fal?” soal Hazziq. Sejak tadi Naufal, rakan baiknya itu memerhatikan sekumpulan pelajar-pelajar perempuan yang duduk di pondok yang bertentangan dengan pondok mereka.

                “ Mana ada aku usha sesiapa. Kan aku tengah buat revision ni,” ujar Naufal cuba 
menyembunyikan kebenaran. Padahal memang tepat tekaan sahabatnya tadi. Naufal asyik memerhatikan kumpulan pelajar yang terdiri daripada tida orang gadis itu.

                “ Yelah tu buat revision. Mata aku tengok tadi asyik mengusha awek je. Buku pun terbalik. Buat revision apa nya?” balas Haziq. Naufal memerhatikan bukunya. Benar, terbalik keadaan bukunya. Benar kata orang, jika kita terlalu ralit memandang sesuatu, kadang kala segala tindak tanduk kita berada diluar kawalan.

                “ Sah! Budak Naufal ni berangan. Tidak syak lagi!” sampuk Fitri pula yang sedari tadi memerhatikan gelagat dua orang sahabatnya itu.

                “ Berangan sambil mengusha awek. Pak romeo dah mula jalankan operasi!” Haziq menambah. Dia dan Fitri sama-sama ketawa.

                “ Kau berkenan dekat yang mana satu, Fal? Bagitahu kat kitorang. Nanti kitorang adjust untuk kau,” Fitri masih lagi terus mengusik. Haziq terus ketawa. Tawanya tidak dapat ditahan melihat sahabat lamanya itu terus di‘bahan’. Wajah Naufal berubah kemerah-merahan, malu di diusik begitu.

                “ Dah. Pandai je korang cari modal nak bahan aku ye! Dah..dah. Study,” ujar Naufal yang semakin malas melayan dua orang sahabatnya yang ‘pelik’ itu.

                Naufal dan Haziq sudah berkawan baik sejak di zaman sekolah. Mereka merupakan sahabat yang sangat rapat. Mungkin kerana tempat asal mereka juga hampir antara satu sama lain. Fitri pula adalah kawan sefakulti Naufal yang memang sekepala dengan mereka. Jadi tidak hairanlah jikan mereka dilihat seperti adik-beradik yang sangat rapat bila bersama.

***
AMNA merenung titis-titis air hujan yang jatuh dari bumbung biliknya. Merenung sesuatu yang mengasyikkan seperti itu seolah-olah memberi ketenangan.

                “ Ni tak ada lain, berangan ingat boyfriend lama lah tu,” tegur Aliya yang baru selesai menunaikan membersihkan diri. Lamunan Aliya terhenti. Segera dia menoleh teman rapatnya itu.

                “ Tak adalah. Pandai-pandai je kau ni,” balas Amna. Hakikat sebenar memang dia sedang memikirkan bekas teman lelakinya itu. Amna ditinggalkan kira-kira enam bulan yang lalu. Masih segar diingatannya, disaat dia berperang dengan peperiksaan akhir semester, bekas teman lelakinya menghantar khabar bahawa dia akan berkahwin dengan gadis pilihan keluarganya. Ketika itu tidak ada sedikit usaha pun yang ditunjukkan oleh lelaki itu untuk mempertahankan cinta yang telah dibinanya bersama  Amna yang hampir berusia tiga tahun. Akhirnya Amna mengalah. Amna percaya mungkin ada yang lebih baik untuknya.

                “ Tak payah ingatlah lelaki macam tu, Amna. Ramai lagi menunggu kau kat luar sana. Kau je yang tak perasan,” sambung Aliya sambil tangannya pantas mengeringkan rambutnya yang basah. Aliya seorang yang sangat mementingkan kebersihan dan kesihatan diri. Dua perkata ini sentiasa dipandang berat. Oleh itu, tidak hairanlah jika biliknya sentiasa bersih dan dia serta dua rakan sebiliknya jarang mendapat sebarang jangkitan penyakit.

                “ Thirah mana? Dari tadi tak nampak pun,” soal Amna, sengaja ingin mengubah topik perbualan mereka.

                “ Library. Siapkan assignment. Esok dah nak kena submit. Thirah kan suka buat assigment last minute,” jawab Aliya bersahaja. Tapi jika diperhatikan, memang benar kata-kata Aliya. Seorang lagi rakan sebilik mereka yang bernama Athirah gemar melakukan setiap tugasan disaat-saat akhir. Ini kerana Athirah seorang yang  agak aktif dengan program-program di fakulti. Tetapi walaupun begitu, Athirah merupaka seorang pelajar yang bijak. Sudah tiga kali dia tersenarai antara sepuluh orang pelajar yang mendapat pointer tertinggi setiap peperiksaan.

                “ Suka buat kerja last minute pun selalu dapat dean list. Thirah tu pakai bomoh ke?” gurau Amna. Mereka sama-sama ketawa. Tapi memang diakui, Aliya dan Amna masing-masing mengagumi kehebatan Athirah yang dianggap pelajar luar biasa itu.

                “ Kau tak lapar ke, Amna? Jom makan. Daripada pagi tadi aku tak makan, sibuk dengan kelas,”

                “ Nanti aku try call Thirah. Tanya dia dah makan ke belum. Boleh kita makan sekali,” cadang Amna. Pantas Aliya mengangguk setuju.

***
“ RAJIN betul best student kita ni,” usik Haziq tatkala bertemu dengan Athirah di perpustakaan. Mereka berdua agak rapat walaupun hanya berkenalan ketika sama-sama di universiti. Mungkin kerana Haziq juga merupaka salah seorang exco persatuan mahasiswa fakulti bersama-sama dengan Athirah.

                “ Kena lah rajin. Esok ada assignment submission,” jawab Athirah, ringkas. Jari-jemarinya masih panntas menekan papan kekunci komputer ribanya.

                “ Kau dari mana ni?” soal Athirah.
                “ Aku nak pulangkan buku. Baru perasan buku library bertimbun kat bilik aku. Sebab tu datang pulangkan,”

                “ Kau seorang je? Mana kawan kau yang lagi dua orang tu?”

                “ Diorang pergi main bola. Eh, sejak bila kau rajin tanya pasal kawan-kawan aku yang dua orang tu? Haaa, kau suka kat diorang ye?” Haziq tidak habis-habis mengusik. Athirah menghentikan kerjanya. Dia memandang Haziq dengan pandangan pelik.

                “ Tanya pun salah ke?”

                “ Tak ada lah salah. Tapi macam pelik lah. Kau suka kat siapa? Naufal atau Fitri? Dua-dua single lagi. Kalau kau nak, aku boleh tolong jd orang tengah,” semakin galak Haziq mengusik gadis itu. Tawa kecil kedengaran dihujung bicaranya.

                “ Ada hati nak jadi orang tengah, diri sendiri pun tak laku,” balas Athirah, selamba. Dia tersenyum sendiri. Seronok dapat membalas kata-kata Haziq.

                “ Bukan tak laku, aku memang jenis memilih,” Haziq tidak mahu mengalah. Akhirnya tawa mereka terhambur bersama.

                “ Eh, Thirah. Siapa nama kawan kau yang selalu dengan kau tu?” Haziq cuba mengumpan. Tatkala ini dia tiba-tiba teringat kepada Naufal yang dilihat selalu memerhatikan gadis yang selalu bersama Athirah.

                “ Yang mana satu?”

                “ Budak yang selalu pakai tudung lilit-lilit tu,”. Athirah mula berfikir. Mungkinkah Amna kerana Aliya hanya berpenampilan sederhana.
                “ Amna?”

                “ Yang selalu bawa fail warna merah?”. Athirah mengangguk. Athirah yakin, lelaki di hadapannya sedang bertanya tentang Amna.

                “ Apa nama penuh dia?”

                “ Amna Nazirah. Kenapa tanya-tanya ni? Kau berkenan dengan dia ke?” Athirah menduga. Dia senyum sinis.

                “ Eh, sorry sikit. Bukan aku, tapi kawan aku,” jawab Haziq, jujur.

                “ Kawan kau yang mana satu?” Athirah terus bertanya. Lagaknya seperti seorang penyiasat.

                “ Naufal,”

                “ Naufal? Budak bussiness tu?”. Haziq mengangguk tanda mengiyakan.

                “ So, kau nak aku jadi orang tengah ke?” soal Athirah. Mungkin Haziq ingin meminta bantuannya.

                “ Tak apa lah. Aku saja je nak tau pasal Amna tu. Biarlah si Naufal tu yang cakap sendiri,” jawab Haziq. Athirah mengangguk bersetuju.

                “ Satu lagi, kau suruh Naufal tu cepat sikit masuk jarum. Amna tu baru putus cinta. Mana tahu ada rezeki. Budak lawa macam tu berebut orang nak,” sempat Athirah memberikan kata-kata nasihat. Ini adalah maklumat berharga yang patut Haziq sampaikan kepada Naufal. Sekurang-kurangnya ini boleh membantu Naufal meluahkan rasa hatinya.

***

FITRI asyik memetik gitarnya. Lagu “Permaisuri” nyanyian asal kumpulan yang popular sekitan 1990-an, Indigo sering menjadi lagu pilihan mereka bertiga. Entah apa yang istimewa dengan lagu tersebut, hanya mereka yang tahu.           

“ Dah lima semester kita menyanyi lagu ni, permaisurinya tak ada juga,” ujar Fitri sengaja membuka topik perbualan.

                “ Dah kau tak cari, mana nak jumpa,” balas Naufal, bersahaja.

                “ Betul tu. Kau kena lah cari, Fitri. Kau ingat perempuan datang terbang melayang-layang kat kau?” sampuk Haziq. Sememangnya Haziq terkenal dengan sikap loyar buruknya.

                “ Siapalah nak kat aku ni? Bukannya handsome macam Aaron Aziz,” jawab Fitri, berjenaka. Jari-jemarinya masih memetik tali-tali gitarnya.

                “ Aaron Aziz tu pakai make-up tebal. Kalau kau pakai make-up tebal-tebal, lepas tu kau duduk sebelah Aaron Aziz. Silap-silap orang tak boleh beza mana satu kau, mana satu Aaron Aziz!”balas Naufal, sengaja mengusik sahabatnya. Haziq juga ketawa besar. Mana mungkin sahabatnya Fitri dapat disamakan dengan pelakon kacak dari Singapura itu.

                “ Hampeh betul korang! Terang-terang mengata aku!” ujar Fitri separa geram. Dia menolak perlahan dua orang sahabatnya dengan gitar yang ada ditangannya.

                “ Rilex la, Fitri. Gurau je. Alah, tak payah risau lah. Kita semua ada jodohnya. Cuma tak tahu dengan siapa je,” kata Naufal seolah-olah memujuk kembali Fitri.

                “ Betul tu. Macam Naufal dengan Amna,” ujar Haziq tiba-tiba.

                “ Amna? Siapa Amna?” soal Fitri, pelik. Tidak pernah dia mendengar nama gadis itu sebelum ini.

                “ Err.. Amna, budak akaun tu,” perlahan Naufal bersuara.

                “ Eh, kau tahu nama dia? Ni betul-betul stalker ni!” usik Haziq lagi. Naufal sedikit malu. Wajahnya berubah menjadi kemerah-merahan.

                “ Siapa Amna? Aku tak kenal pun,” Fitri masih lagi belum mendapatkan jawapan.

                “ Amna tu budak yang selalu Naufal usha. Dia kawan kepada kawan aku, Athirah. Budak Geologi. Kau kenal dia?”

                “ Yang selalu berkepit dengan Aliya exco anak Perak tu ke?” soal Fitri mendapatkan kepastian. Haziq mengangguk mengiyakan.

                “ Tapi Fal, aku baru dapat tahu si Amna tu baru putus cinta. So, kalau kau nak masuk jarum, aku rasa ni lah masanya,” Haziq terus beralih kepada Naufal yang tiba-tiba membisu dari tadi.

                “ Mana kau tahu?” soal Naufal, hairan. Pelik bila sahabatnya lebih tahu tentang gadis pujaannya berbanding dirinya sendiri.

                “ Kau ingat kau seorang boleh jadi stalker? Aku pun stalker juga!” jawab Haziq selamba.

                “ Kalau macam tu, apa lagi Fal? Just grab the chance and create the opportunity. Peluang Naufal, peluang!” kata Fitri. Naufal hanya diam. Dia hanya tersenyum. Tidak tahu harus berkata apa.

                “ Dah, tak payah nak senyum-senyum. Aku tengok kau ni pun makin lama makin parah. Esok-esok kalau kau jumpa dia, kau terus cakap nak berkawan. Lepas tu cakap aku suka kat dia. Okey?” ujar Haziq seolah seoranf ketua pasukan sedang memberi arahan kepada anak-anak buahnya.

***

AMNA, ATHIRAH DAN ALIYA masing-masing sibuk menyiapkan tugasan di perpustakaan. Masing-masing kelihatan asyik memandang skrin komputer riba masing-masing. Khusyuknya mereka sehingga tidak menyedari bahawa tiga lelaki sedang datang menghampiri meja mereka.

                “ Khusyuknya Thirah. Berkerut-kerut dahi nak siapkan assignment,” usik Haziq yang baru sampai disitu. Naufal dan Fitri berdiri di kiri dan kanan Haziq.

                “ Hai, siap ada body guard datang library. Dahsyat kau, Haziq,” sindir Athirah setelah melihat Naufal dan Fitri yang berdiri seperti pengawal keselamatan di sebelah Haziq. Aliya dan Amna turut sama memandang mereka.

                “ Eh, biasa lah. Thirah, kau kata nak tunjukkan aku buku yang Dr. Halim suruh cari tu. Jomlah kita cari sekarang,” ujar Haziq.

                “ Buku? Buku apa?” Athirah menyoal. Pelik. Setahunya dia tidak pernah berjanji apa-apa dengan lelaki itu.

                Haziq bermain isyarat mata dengan Athirah. Dia sengaja mengajak Athirah beredar dari situ agar Naufal boleh duduk berkenal-kenalan dengan Amna. Akhirnya Athirah memahami kehendak Haziq.

                “ Amna, aku nak ke belakang sekejap. Nak tunjukkan buku kat kawan aku ni. Nanti aku datang balik ye. Jom Liya,” pantas Athirah menarik tangan Aliya tetapi ditahan oleh Amna.

                “ Tapi kenapa nak bawa Liya?” soal Amna.

                “ Liya pun nak cari buku juga. Kan Liya kan?” Athirah cuba berdrama. Matanya bermain bahasa isyarat kepada Aliya. Akhirnya Aliya menangguk. Mereka berempat berlalu dan meninggalkan Naufal dan Amna di situ.

                “ Erm...boleh duduk?” Naufal memulakan bicara setelah rakan-rakannya yang lain meninggalkan mereka. Amna tersenyum lalu mempersilakan lelaki itu duduk.

                “ Err..Amna kan?” Naufal cuba memberanikan diri memulakan perbualan.

                “ Macam mana awak tahu nama saya?” soal Amna, pelik. Seingat Amna dia hanya pernah melihat lelaki yang berada di hadapannya itu tetapi belum pernah berbual bersama.

                “ Errr..kawan awak, Athirah tu kawan kepada kawan saya, Haziq. So, dia pernah bercerita tentang awak,”

                “ Really? Cerita tentang apa?” Amna menunjukkan minat ingin tahu. Lama-kelamaan perbualan mereka menjadi rancak. Dari satu topik ke satu topik dibincangkan. Naufal juga nampaknya tidak kekok untuk bercerita dan Amna pula merupakan pendengar yang setia. Oleh kerana mereka berdua berada dibawah fakulti yang sama, oleh itu ada juga perkara yang dapat dijadikan modal untuk dibualkan.

***

“AMNA, petang ni jom main badminton,” cadang Aliya. Dari tadi dia membelek raket Yonnex kesayangannya itu.

                “ Petang ni tak boleh lah, Liya. Aku ada hal dengan Naufal,” jawab Amna.

                “ Dating ye?” duga Aliya. Sengaja dia ingin melihat reaksi sahabatnya.

                “ Ish, tak ada lah. Naufal ajak keluar. Katanya nak beli buku,”

                “ Oh..okeylah kalau macam tu. Eh, Amna. Sejak bila kau rapat dengan dia ni ek?” Aliya cuba memancing lagi.

                “ Baru ni je. Dia selalu mesej-mesej aku. Seronok berkawan dengan dia,” jujur Amna. Senyuman juga terlukis dibibirnya.

                “ Kau suka dia ye?” pantas Aliya menyoal.

                “ Tak adalah. Kitorang kawan je lah. Kawan biasa-biasa. Macam kawan-kawan yang lain,”

                “ Yeke? Tapi kenapa dia tak ajak kawan-kawan dia temankan dia pergi beli buku tu? Kenapa dia ajak kau?” Aliya terus-terusan menyoal.

                “ Fitri ada latihan futsal. Haziq pula ada kelas sampai malam. So, dia ajaklah aku,” ringkas jawapan Amna. Aliya mengangguk faham.

                “ Kau nak ikut sekali?” pelawa Amna.

                “ Tak apalah. Aku malas nak bersiap lawa-lawa. Kau pergi je lah ye,” ujar Aliya. Dia tidak mahu mengganggu privasi sahabatnya.

                “ Betul? Kau tak nak pergi tengok-tengok buku? Aku dengar sekarang MPH tengah buat sale,” Amna cuba mengajak sekali lagi.

                “ Tak apa lah. Nanti aku pergi dengan Thirah. Dia cakap hari tu dia pun nak cari novel,”

                “ Okeylah kalau macam tu. Tapi kalau korang nak apa-apa, mesej aku je nanti ye,” pesan Amna. Aliya hanya mengangguk faham.

***

“SEJAK berkawan dengan Amna ni, susah betul aku nak tengok kau lekat kat bilik,” ujar Fitri tatkala melihat Naufal sedang bersiap-siap untuk keluar. Haziq yang turut berada disitu hanya memerhatikan.

                “ Mana ada. Kau ni pandai-pandai je,” Naufal menyangkal. Namun hatinya sering berbunga bila nama gadis pujaannya itu menjadi sebutan.

                “ Hari ni kau nak dating kat mana pula?” soal Fitri lagi.

                “ Bukan dating lah. Amna minta aku temankan dia survey laptop untuk adik dia. Pergi naik kereta, senang sikit daripada naik public transport,” jawab Naufal sambil menyarung T-shirt berjenama Jeep ke tubuhnya.

                “ Amboi, kalau Amna minta temankan survey laptop, cepat je kau ye! Kalau aku minta tolong kau hantarkan aku pergi mana-mana, bukan main banyak lagi alasan kau,” sindir Fitri. Naufal hanya ketawa.

                “ Eh, tapi kenapa dia tak ajak Thirah je? Thirah tu kan roomate dia. Thirah tu pun ada kereta juga,” soal Haziq yang tiba-tiba teringat kepada rakan fakultinya itu.

                “ Amna kata Thirah busy. Dia ada kerja kat luar. So, tak boleh temankan,” ringkas jawapan Naufal.

                “ Yelah tu. Betul-betul busy atau buat-buat busy?” Fitri tidak habis-habis mengusik.

                “ Dah alang-alang kau dah usung dia ke sana ke sini, kau dah bagitahu dia ke belum kau suka dia ni?” Haziq ingin tahu. Fitri juga turut sama memeberikan perhatian, tak sabar menunggu jawapan Naufal.

                “ Belum lagi. Aku tak berani lah, “ kata Naufal, jujur.

                “ Sampai bila? Baik cakap sebelum melepas. Nanti kau juga yang gigit jari,” Fitri menyampuk. Naufal hanya tersenyum. Tidak tahu harus berkata apa.

                “ Tak kisahlah, Fal. Yang penting kau jaga Amna tu baik-baik. Ni kau nak keluar bawa anak dara orang ni,” kata Haziq sekadar menasihati.

                “ Ye, aku tahu lah. Jangan risau, aku tahu lah nak jaga Amna tu,” jawab Naufal. Dia terus mencapai kunci kereta dan berlalu meninggalkan dua sahabatnya.

***

SETAHUN berlalu. Hubungan antara Amna dan Naufal masih berada di tahap yang sama. Tiada sebarang kata cinta yang diungkapkan oleh Naufal untuk meraih cinta gadis yang bernama Amna sedangkan Amna juga sebenarnya menunggu perkara yang sama. Namun, seperti apa yang pernah dikatakan oleh Athirah kepada Haziq, Amna sentiasa menjadi perhatian jejaka kerana keayuan wajahnya. Jika Naufal lambat untuk menambat hati Amna, alamatnya laluan Naufal untuk mendapatkan Amna semakin sukar.

                Baru-baru ini Amna mengkhabarkan kepada dua orang sahabatnya tentang seorang jejaka yang ingin berkenalan dan menjalinkan hubungan serius dengannya. Melihat kesungguhan lelaki itu, Amna bersetuju memberikan peluang kepada lelaki tersebut walaupun jauh di sudut hati sebenarnya dia menunggu Naufal untuk mengungkapkan kata cinta kepadanya terlebih dahulu. Namun, sikap berdiam diri Naufal menyebabkan Amna berasa seolah-olah dia hanya menanti buah yang tidak akan gugur.

                “ So, sekarang kau memang dah serius dengan Safwan tu?” soal Aliya ketika mereka bertiga  bersama-sama duduk semeja menikmati makan malam di cafe kolej kediaman. Amna hanya mengangguk. Senyuman terukir di bibirnya.

                “ Habis tu, macam mana dengan Naufal?” soal Aliya lagi.

                “ Kau tak ada apa-apa perasaan pada Naufal ke, Amna?” soal Athirah pula menginginkan kepastian.

                “ Aku dengan Naufal berkawan je. Lagipun Naufal tak cakap apa-apa pun kat aku. Dia tak pernah tunjuk pun yang dia suka kat aku,” jawab Amna. Aliya dan Athirah berpandangan sesama sendiri. Mereka tahu hakikat sebenar bahawa sememangnya Naufal menyukai Amna.

                “ So, sekarang kau dengan Naufal macam mana? Dia tahu tentang kau dengan Safwan?” Aliya terus bertanya.

                “ Belum lagi. Nanti aku bagitahu dia,” ringkas jawapan Amna.

                “ Bagitahu dia cepat, Amna. Sebelum dia fikir apa-apa tentang yang tak baik tentang kau. Yelah, korang kan rapat. Nanti dia ingat kau jenis yang suka melayan lelaki pula,” kata Athirah. Sejujurnya dia tidak pelik apabila mendapat tahu Naufal gagal memiliki hati Amna kerana menurut cerita yang pernah diceritakan oleh Haziq, Naufal terlalu teragak-agak untuk meluahkan perasaannya. Jadi mungkin kerana sikap terlalu berhati-hati Naufal ini akhirnyanya menjerat dirinya sendiri.

***

“ SIAPA pula Safwan tu? Potong line betul lah!,” kata Haziq tatkala dia menerima khabar tentang lelaki itu daripada Athirah.

                “ Budak tahun akhir komunikasi media,” jawab Athirah.

                “ Kau tak bagitahu Naufal apa yang aku bagitahu kau dulu ke?” soal Athirah. Dia cuba mengingatkan Haziq kembali tentang apa yang pernah dikatakan tentang Amna yang selalu menjadi rebutan ramai suatu masa dahulu.

                “ Dah berbuih mulut aku bagitahu Naufal tu, tapi dia degil. Malu tak habis-habis,” omel Haziq. Athirah hanya mengeluh berat. Tidak tahu bagaimana ingin membantu lagi.

                “ Sembang apa ni? Bukan main lagi,” ujar Naufal yang tiba-tiba muncul entah dari mana. Haziq dan Athirah sama-sama menoleh.

                “ Kau dari mana ni? Tiba-tiba je muncul,” soal Haziq. Soalan Naufal dibiarkan tanpa jawapan.

                “ Aku jumpa kawan aku kat kafe tadi. Eh, Thirah. Malam ni Amna free tak? Nak ajak dia keluar dinner,”. Berseri-seri wajah Naufal setiap kali dia berbicara tentang gadis kecil molek itu.

                “ Kalau tak silap Amna ada bagitahu dia ada janji dengan Safwan malam ni,” jawab Athirah, jujur.

                “ Safwan? Siapa Safwan?” soal Naufal, pelik. Wajah cerianya bertukar suram. Dia memandang wajah Athirah menantikan jawapan gadis itu.

                “ Boyfriend Amna. Diorang baru declare couple minggu lepas,” jawab Athirah lagi. Sejujurnya dia tidak sampai hati memberitahu Naufal tentang perkara ini, namun apa yang boleh dia lakukan lagi. Ini adalah kenyataan.

                “ Daripada dulu kitorang suruh kau cakap dengan Amna yang kau ada hati dengan dia. Dah setahun korang berkawan. Tapi kau degil. Kenyataannya sekarang, Amna dah ada orang lain. Aku tak tahu apa yang perlu aku cakap kat kau lagi. Aku harap kau sabar je lah ye,” ujar Haziq pula. Dia tahu perasaan Naufal yang sedang bergelodak di dalam dada sahabatnya itu namun itulah hakikat yang perlu dia lalui.

                “ Eh, tak apa lah. Aku okey je. Dah tak ada jodoh, nak buat macam mana?” kata Naufal cuba memujuk hati sendiri. Bibirnya mengukir senyuman paksa untuk menyembunyikan sedih yang sedang bertamu dihatinya. Amna gadis pertama yang berjaya mencuri hatinya, namun kini melepaskan Amna bukanlah perkara yang mudah bagi dirinya.

                “ Sabar ye, Naufal. InsyaAllah, kau akan jumpa yang lebih baik dari dia,” Athirah pula bersuara.

                Naufal hanya tersenyum. Untuk seketika dia merasakan lidahnya kelu untuk berkata-kata. Dia tahu ini semua salahnya. Jika dia mengikut nasihat sahabat-sahabatnya, pasti perkara seperti ini tidak akan terjadi.

***

KINI sudah dua tahun mereka meninggalkan zaman kampus. Masing-masing sudah berkerjaya. Meninggalkan kampus yang menjadi tempat persemadian kenangan-kenangan manis antara rakan-rakan seperjuangan bukanlah perkara yang mudah untuk dilakukan. Namun, cita-cita perlu terus diburu agar dapat menjamin kesejahteraan hidup pada masa akan datang.

                Majlis perkahwinan Amna dan Safwan berlangsung meriah. Kedua-dua mempelai mengenakan busana pengantin bertemakan warna putih dan merah menampakkan mereka sebagai pasangan yang sangat sepadan. Amna yang bergaun labuh bersalut manik-manik berwarna menarik serta bertudung menonjolkan lagi keayuan wajahnya.

                “ Selamat pengantin baru, Amna! Tak sangka antara kita, jodoh kau yang sampai dulu,” kata Aliya mereka bertemu.  Hadiah di tangan Aliya bertukar tangan.

                “ Selamat pengantin baru juga, Amna. Bestfriend aku dah jadi isteri orang!” ujar Athirah pula. Hadiah ditangannya juga dihulurkan kepada Amna.

                “ Terima kasih. Tak sangka korang sudi datang Melaka untuk majlis aku. Terima kasih sangat-sangat,” balas Amna. Dia terharu apabila rakan-rakannya sudi bertandang meraikan hari bahagianya.

                “ Selamat pengantin baru, Amna. Hidup dah berubah sekarang, dah jadi isteri orang,” ucap Haziq pula yang dari tadi sibuk dengan kamera DSLR Nikon kesayangannya merakam detik bersejarah bagi pasangan mempelai itu.

                “ Terima kasih, Haziq,”

                “ Selamat pengantin baru juga, Amna. Semoga jadi isteri yang solehah untuk Safwan,” giliran Fitri pula berbicara.

                “ Terima kasih, Fitri. Dengar cerita tak lama lagi giliran kau pula. Harap-harap jodoh kau dengan Husna kekal hingga ke jinjang pelamin,” balas Amna. Fitri hanya tersenyum. Ya, dia juga sedang menanti hari bahagianya. Hanya tinggal kira-kira lima bulan lagi dia bakal menamatkan zaman bujangnya bersama tunang tersayang, Husna yang merupakan pelajar jurusan undang-undang di Universiti Teknologi Mara, Shah Alam.

                “ Tahniah, Amna. Semoga jadi isteri yang baik dan bidadari syurga untuk Safwan nanti,” ujar Naufal. Bibirnya tidak lekang daripada senyuman. Mungkin dia juga dapat merasai kebahagiaan dan keceriaan yang dilalui oleh wanita yang pernah ada dihatinya suatu ketika dahulu.

                “ Terima kasih, Naufal. Sudi juga datang majlis ni walaupun dari jauh,” ujar Amna, menghargai.

                “ Untuk Amna, walaupun Naufal ni ada kat Kutub Utara sekalipun, dia sanggup balik!” usik Fitri.

                “ Tu lah, orang suruh luahkan dulu, tak nak. Kan dah melepas,” sambung Haziq pula.

                “ Dulu tak berani. Tak sangka pula betul-betul melepas,” jawab Naufal, selamba. Hakikatnya wajahnya semakin kemerah-merahan bila diusik teman-temannya.

                “ Tu lah orang cakap, “Jangan tunggu lama-lama..nanti lama-lama..”,

                “ Dia diambil orang..!” Fitri, Athirah, dan Aliya sama-sama menyambung kata-kata Haziq. Semakin seronok mereka mengusik Naufal.

                “ Tak apa lah, Naufal. Bunga bukan sekuntum kan? InsyaAllah ada yang lebih baik yang menunggu,” kata Amna. Dia tersenyum. Naufal juga turut tersenyum.

                Kini masing-masing sibuk dengan kehidupan masing-masing. Sibuk memikirkan soal kerjaya, jodoh dan keluarga. Namun sesibuk mana pun mereka, persahabatan yang dibina utuh tidak mungkin dapat dilupakan begitu sahaja. 





p/s : Kalau suka, cakap suka..nanti melepas, padan muka! ;) 

No comments:

Post a Comment