Sunday 5 February 2012

Salam Maulidur Rasul :)


Assalamualaikum..

Sabda Rasulullah s.a.w

“Tidak sempurna iman seseorang kamu sehingga aku lebih disayangi daripada kamu menyayangi kedua ibu bapamu dan manusia seluruhnya.”

12 Rabiulawal adalah tarikh penting yg perlu di ingati dan diraikan oleh mereka yg mengaku bahawa mereka adalah umat Nabi Muhammad s.a.w. Kalau kita boleh meraikan tarikh2 lain spt hari lahir ibu ayah kita, hari lahir kwn2 kita, hari lahir suami/isteri kita dan apa2 anniversary dlm hidup kita, kenapa kita tak boleh meaikan tarikh lahir insan yg paling berjasa bkn sahaja dlm hidup kita tapi paling berjasa dalam sejarah ketamadunan Islam. Terlalu banyak jasa dan pengorbanan baginda kepada umat baginda. Tetapi kat sini saya tekankan tiga sebab yg mudah utk difahami kenapa kita WAJIB mengenang Rasulullah s.a.w sebagai insan mulia lagi agung dan paling berjasa dalam hidup kita.

  •  Pertama, nabi sangat banyak jasa kepada kita, jasa nabi bukan sembarangan, bukan kecil, tak boleh ditebus dengan wang ringgit. Jasa nabi pada kita kerana memperkenalkan siapa Tuhan kita yang sebenar.
  • Kedua, kerana nabi terlalu cinta kepada kita. Apa bukti nabi sangat cinta pada kita? Bacalah sejarah, sebelum nabi wafat, antara perkataan akhir nabi ialah “ummati, ummati” (umatku, umatku) umat nabi itu kitalah. Menurut satu riwayat lain, ketika nabi dibangkitkan di Padang Mahsyar kelak antara perkataan pertama nabi tanya kepada malaikat Jibril ialah “Di mana umatku?”
  • Ketiga, baginda sanggup berkorban harta, isteri baginda jadi miskin, bergadai untuk membuat modal bagi menjalankan dakwah. Rasulullah berjuang mendidik pelapis agar ada penyambung generasi hingga Islam sampai ke dalam hati kita. Contoh paling mudah, peristiwa baginda memohon kepada Allah agar solat fardhu dipendekkan daripada 50 waktu kepada 5 waktu sehari semalam.


Lihat sahaja betapa besarnya pengorbanan nabi kepada kita. Apa sahaja yang dilakukan dan difikirkan oleh baginda semata-mata demi umatnya sehingga baginda tidak reda seorang pun umatnya terjerumus ke neraka. Tapi kenapa masih ramai yg enggan mengakui Islam dan enggan mengikut sunnah baginda? Tepuk dada, tanya iman.



...SESUNGGUHNYA RASULULLAH S.A.W IKUTAN TERBAIK SEPANJANG ZAMAN...


No comments:

Post a Comment