Sunday 29 January 2012

Izinkan aku mem'block' fb mu..!


Assalamualaikum..

Saya ada satu cerita nak share. Saya tahu facebook adalah laman sosial yg boleh menghubungkan kita dgn semua org. Tapi satu benda yg saya PALING TAK SUKA ialah bila org gunakan laman-laman sosial mcm facebook & twitter ni utk cari pasal dgn org. Kata nak berkawan, so, berkawan je lah. Tak perlu nak mencari masalah dgn org lain.



Okey, actually citer ni ada kaitan dgn saya. Baru-baru ni saya telah mem‘block’ seseorang dgn jayanya! [tahniah kpd diri sendiri..] Saya buat mcm tu sbb saya rasa dia memang patut kena block! Bermula apabila seorang lelaki meminta saya utk approve dia sbg kwn kat facebook. Mula2 mcm 50-50 nak approve @ tak sebab saya langsung tak kenal dia. Dan saya memang tidak akan approve mana2 friend request dari individu yg saya betul2 tak kenal utk memastikan perkara2 privacy saya terjaga.  Tapi lama-lama saya tgk boleh kata hampir semua kwn sekolah lama saya termasuk kakak saya sendiri merupakan mutual friends dia, akhirnya saya approve juga. Mungkin someone yang saya pernah kenal masa sekolah dulu tapi tak berapa nak ingat sekarang sebab yelah makin lama kwn kita makin ramai. Mula2 ok, mcm biasa je. Saya dgn dia tak ada sebarang masalah sbb masing2 buat hal masing2. Tapi lama2 dia mcm mula mengacau saya. Selalu PM saya kat fb dan saya tak pernah layan sebab tak kenal. Maaf kalau saya kata semua mesej2 yg dia hantar semuanya entah apa2 dan tak perlukan layanan pun. Mesej nak berkenalan, tanya hal peribadi saya. Yelah, saya rasa semua org akan buat mcm tu pada org yg kita tak kenal. Benda yg sama berulang agak lama.

Suatu hari saya bercerita dgn kwn sekolah lama saya & cuba menyiasat siapa lelaki ini sebenarnya. [ala2 Detective Conan gitu..] Akhirnya kwn sekolah lama saya menceritakan bahawa dia turut mengenali lelaki ini dan lelaki ini pernah cuba untuk mempermainkan kwn seuniversiti dgn kwn saya ini. Saya dpt mengagak jenis lelaki seperti ini. Saya cuba biarkan dia terus  menghantar mesej2 kpd saya kerana saya ingin lihat sejauh mana tahap ke‘senget’an dia. Tapi lama2, mungkin kerana terlalu bosan dgn mesej2 sendiri, akhirnya dia mula mengatakan saya sombong, memilih kawan, mula mencaci saya dan macam2 lagi yg membuatkan saya panas hati dan ingin membuka langkah silat! [over...!] Ini semua kerana saya tak pernah layan mesej2 dia. Saya rasa ini bukan salah saya. Saya nak berkawan dgn siapa, itu hak saya. Dan dia sepatutnya kena faham yg saya LANGSUNG TAK KENAL dia! Jika mesej2 yg dihantar mungkin mempunyai mesej berguna @ apa2 perkongsian, saya sgt2 menghargainya dan rasanya tak timbul masalah “tidak selesa” utk berkawan disini. Jadi, bila saya rasa dia mula berperangai lebih pelik, saya perlu membuang dia dari friend list saya tanpa ragu2 sbb saya rasa dia langsung tak mendatangkan apa2 faedah kpd saya.

Mungkin akan ada org yg mengatakan saya sombong @ menjual mahal @ berlagak @ apa2 je la, tp saya rasa sesiapa pun takkan selesa kalau org yg kita tak tahu asal usul tiba2 nak tahu hal peribadi kita. So, kesimpulannya, mem‘block’ adalah yg terbaik!

p/s : Lain kali perangai biaq elok sket naaa.......



No comments:

Post a Comment