Sunday 22 January 2012

masa depan yg betul2 depan.. ;)


Assalamualaikum..

Lama tak update blog, busy dgn final exam. Habis exam, siapkan bahagian2 tesis yg perlu siap utk sem ni, movie & korean drama marathon [ni namanye lepas gian! :P] & balik Kuala Selangor. Semester break for a month. So, nak buat mcm2 time cuti nih! J

Tapi cuti2 sem ni lah ramai kwn2 saya yg akan bertukar status. Yang single, naik pangkat sket jd tunang orang. Yang cik, naik sket jd puan. Kerja saya tak lain dan tak bukan hanyalah memenuhi undangan mereka. Alhamdulillah, setakat ni kalau ada jemputan, insyaAllah saya pergi. Lagipun hukum memenuhi jemputan tu kan wajib selagi majlis tu tidak berunsurkan maksiat. Lagi2 jemputan drpd kwn2 sendiri, of course la kena pergi kan?? Yelah, org kata raikan majlis bahagia org lain. [entah bila laah org nk raikan hari bahagia sy plak kan??hahahaha *just wondering! :P]


Maybe kali ni entri sy lebih kpd isu kahwin2 ni. Semalam pun br tgk Ally Iskandar & Farah Lee kahwin. Happy je diorang. [admire Ally Iskandar tu dr kecik kot!!hahahaaha]. Tahun ni jika dipnjngkan umur, sy akan menyambut ulangtahun kelahiran yg ke 23 tahun pada 25 November nanti. Hahaha, umur dah 23 tahun, kalau ikutkan ‘tradisi’ abang & kakak2 sy umur 23 tahun diorang dah ada calon dah weyhh!! But me?? I’m still single and available..ha..ha..ha.....[gelak sket2 je]. Baru2 ni saya dikhabarkan oleh classmate merangkap kwn baik saya bahawasanya beliau sudah ada calon dan lelaki itu hanya menunggu masa utk masuk meminang beliau!! Perghh..ini sudah tidak betul!! Mcm mana kwn baik saya boleh ada calon dulu sdgkan saya masih solo? Kan kita dah janji dulu nak cari calon sama2. Tak nak kwn lah mcm nih!! Hahahaha.. Just kidding! :p Whatever it is, I’m happy for her. [ikhlas nih!!tak tipu..! *sambil lap2 airmata.. :P]

But, what about me?? Saya bukan tak mencari. Tipu lah kalau saya kata saya tak pernah ada perasaan utk menyayangi dan disayangi. Itu fitrah. Tapi, apabila saya renungkan semula, pd umur sekarang bkn masa utk main2 lg. Yes, it’s to early for me to talking about married but umur kita semakin hari semakin meningkat. Terus terang alhamdulillah sekarang saya ada pendirian dan insyaAllah saya akan tetap dgn pendirian saya. Saya tak nak bercinta. Islam tak pernah mengajar kita utk mengasihi lelaki/perempuan yg bukan mahram selain suami/isteri kita sendiri. Peraturan yg Allah turunkan sgt cantik dan tersusun. Jika kita bercinta, seberapa pasti kita bahawa org yg kononnya syg kita separuh nyawa tu akan sygkan kita separuh nyawa juga selepas kita kahwin? Fine, saya pun ada kisah silam tapi kisah silam itulah saya jadikan panduan dan pengajaran. Dunia percintaan mmg indah, tp saya yakin percintaan selepas perkahiwnan itu berjuta2 kali lbh indah. Hubungan yg halal, tiada batasan & itu juga yg dituntut dlm agama. Ketahuilah, apabila kita berkahwin, para malaikat di arasy bergembira dan mendoakan kebahagiaan kita dan syaitan2 menangis kerana gagal membawa anak2 Adam kelembah maksiat. So, kita nak pilih yg mana satu? Tepuk dada, tanya iman. Letakkan keyakinan setinggi-tingginya kepada Yang Maha Mengetahui.  Janji Allah dalam firmanNya :

“Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.” (an-Nur':26)




Akhir kata, cinta itu fitrah tapi janganlah sampai menjadi fitnah. Beruntunglah lelaki yang memiliki cinta pertama seorang wanita dan wanita yang memiliki cinta terakhir seorang lelaki. J




........INGIN MENCARI SEORANG SUAMI, BUKAN TEMAN LELAKI........





2 comments:

  1. fiq, aku rasa sedih baca entry ko kali ni bukan sbb cter ko, tp sebab music kt blog ko ni, hahaha

    ReplyDelete
  2. hahahaha...ampessss kau nash!kecik ati r mcm nih..!hak3

    ReplyDelete