Tuesday 24 April 2012

Kerana Dirimu Begitu Berharga :)


Assalamualaikum w.b.t

Lamaaaaaaa gila tak update blog! Nak buat mcm mana, makkk bz la nok! Ni pun br siap PBL subjek Kaunseling Keluarga Islam. Siap sbb esk da nk kena hantar. Kelam kabut den! Huhuhu.. Bz dgn program2 yg tak henti2. Tp alhamdulillah, semua program dah settle. So, boleh la focus on my thesis yg dah lama terabai tu. Yeaahhh, harus focus! Kalau tak mcm mana nak siap kan? Kalau tak siap, mcm mana nak grad kan? Kan? Kan???

Niat asal update blog ni sebenarnya nk citer psl program2 sy. Tp rasanya tu nanti dulu. Sebab sy ada lg citer yg lbh menarik yg sy nk share. Moga2 ada manfaat utk kita sume.. :)

Sy ada seorang sahabat. Sy kenal dia sejak sy sejak sy masuk UKM ni sewaktu minggu orientasi. Sy namakan sbg F. Masa mula2 kenal, dia seorang yg free hair, fashionable, up to date, gojes & mcm2! Senang citer, mmg cun abis lah! Fakulti @ kolej mana?? Biarlah sy rahsiakan dulu. Seriously, sy bukan jenis yg suka tegur org. Sbb tu sy tak ramai kwn!hahaha.. Lagi 1 hal, kalau kwn2 baru ni, kebarangkalian utk sy ingat muka2 kwn baru sy amaaaaatttlah susah kecuali kalau hari2 sy jumpa dia. Tp F ni selalu tegur sy. Bg sy, nk kenal dia ni senang je. Dia lah satu2 manusia kat UKM ni yg selalu panggil sy Iqa. Hahaha..actually, sy tak berapa suka dgn panggilan tu. Kadang2 dia panggil sy ustazah! [kau buat makk segan, nok! :P] Tp sbb sy fikir dia kwn baru sy, so sy biarkan je lah.

Lama2 kitorang jd kwn. Dia ni jenis peramah. Mula2 kenal dgn dia, 1 je yg  kesimpulan sy tentang dia. Dia seorang yg agak sosial. Bygkan, mungkin kerana dia selesa berkawan dgn sy, dia pernah tunjukkan mesej2 dlm hp dia & majority sumenya ayat jiwa2 antara dia dgn ramai lelaki. 1 perkara yg saya takkan lupa bila dia kata dia nk carikan bf utk sy sbb dia risau sy tak ada bf! [aku tak risau, kau pulak yg risau!hahahaha]. Cpt2 sy kata tak nak sbb sy tau, confirm la dia cari dr kwn2 dia jugak kan? & mana tau kot2 kwn2 dia pun ting tong mcm dia jugak, tak dapek den nak nolong eh…!hahahaha…:P

Sy ringkaskan cerita, semester lepas sy hadiahkan dia selendang yg sy beli dr Turki kat dia. Jujur, mula2 sy tak bajet pun nak bagi apa2 kat dia, tp nasib baik last minute sblm blk Malaysia dia mesej tanya khabar sy sbb waktu tu Turki mengalami sedikit gempa kecil. So, lps tu sy keluar jln2 sempat lah sy belikan sedikit buah tangan utk dia. So, bila sy jumpa dia, sy pun bagi lah selendang tu. Dan dia kata, dia suka sgt2. Satu hari dia mesej sy & mesej dia sy simpan smpai sekarang. So, mcm ni bunyi mesejnya :

“ Iqa, td aku terbeli tudung yg bnyk layer tu! Cantik! Aku beli 3 skali. Tp x tau nk pkai bile.. :P”

“ Yg ade 3 colours tu ke?”

“Yup. Ko beli lah.. Nnt kite bleh pkai same2”

“Hahaha..bile mase aku nk pkai? Lgpun tudung tu x de bidang bsr lah.. Sume bidang kecik2 je”

“Iqa, aku da pkai shawl yg ko bg. Lawa! Matching dgn bj fevret aku. Dah lme ko bg, br aku try :P”

“Hahaha..tgk, pndai x aku pilih?hehe..”

“Hahaha..tq tau! Iqa, aku nk pkai tudung lah.. aku tgk irma hasmie pkai tudung lawa kot..tp xtau nk pkai tudung yg mcm mane..ko kan ustzh, ajr lah aku..hehehe”

“Hahaha..ustzh la sgt kan??aku pkai tudung biase2 je la..xde nk lilit2..xyah blaja dgn aku pun xpe..hehehe”

“Hahaha..sombong lah ustzh ni..xnk kwn lah mcm ni..:P tp aku xde bnyk tudung..pnjm sket tudung ko bleh?”

“Hahaha..tudung aku bsr2 kot..nk pkai ke?”

“Bleh je..xde hal..kate nk blaja..hehehe..”

“Ok..nnt kite jmpe ek..aku bg try tudung aku..bile free?”

“Hari khamis lah..lps aku hbs klas..dlm pkul 5.30..bleh?”

“Bleh je..nnt pape hal aku mesej ko blk ek..

Mcm tu lah mulanya. Alhamdulillah, Allah kurniakan hidayah pada dia. Sy cuba utk membantu apa yg termampu, yg lain sy serahkan kpd Allah. Dan sy yakin, perubahan dia adalah ikhlas kerana Allah. Sy hadiahkan dia buku sebuah buku tntang hijab dan aurat yg sy beli dgn menggunakan baucer buku. Hehehe..drpd tak tau nak beli buku apa, baik sy belikan buku utk dia. Disebabkan kami berlainan kolej & fakulti, ditambah pula dgn kesibukan dia keluar masuk lab dan sy pula sibuk mengerjakan thesis & program2, sy rasa terbatas utk mengajar dia terus menerus. Jadi, sy hadiahkan buku utk supaya dia lbh mudah belajar. Dan alhamdulillah juga baru2 ni dia dtg menemui sy utk memulangkan tudung dan nmpaknya DIA SEMAKIN CANTIK! Lebih cantik daripada dulu!!! Dengan memakai tudung bidang 60 sy hampir tak kenal dia! Jujur sy katakan, sy tak expect langsung yg dia akan buat perubahan drastik mcm ni. Katanya dia mula selesa dgn tudung bsr selepas mencuba tudung2 sy. Alhamdulillah, mudah2an nur dan rahmat Allah sentiasa dikurniakan keatasnya. Seriously, sy bangga dikurniakan sahabat seperti dia! Semoga Allah sentiasa memelihara dia utk terus istiqomah dan memelihara kita agar sentiasa mempunyai keinginan utk saudara seagama kita utk lebih baik. ^^



No comments:

Post a Comment